Lahir pada 3 Rejab, 1321 AH (25
September , 1903 AD) di Aurangabad bandar Hyderabad (sekarang Maharashtra)
negeri, India. Beliau
merupakan seorang sayyid, yang berketurunan Muhamad. Beliau seorang pemimpin
spiritual bertaraf wali / Sufi. Bapa Maulana Maududi ialah Ahmad Hasan yang
lahir pada 1855 AD , seorang peguam. Maulana Maududi anak bungsu dari 3 beradik
lelaki.
Masa kecil
Maulana
Maududi mendapat pendidikan di Madrasah Furqaniyah, sebuah sekolah tinggi
terkenal di Hyderabad yang dipanggil "Madrassah", bukan sekolah Islam
tradisional . Kemudian melanjutkan pelajaran di Darul Uloom di Hyderabad
sekejap sahaja kerana bapanya sakit. Mahir berbahasa Arab, bahasa Farsi, bahasa
Inggeris,dan bahasa ibunda Urdu .
Tahun
1918 ,ketika usia 15, mula bekerja sebagai wartawan dalam surat khabar
berbahasa Urdu untuk menyara kehidupannya.Tahun 1920, menyandang jawatan editor
surat khabar Taj, yang diterbitkan di bandar Jabalpore sekarang negeri
Madhya Pradesh , India.
Tahun
1921, Maulana Maududi pindah ke Delhi bekerja sebagai editor surat khabar Muslim
(1921-1923), dan kemudian editor al-Jam’iyat (1925-1928), yang
diterbitkan oleh Jam’iyat-i ‘Ulama-i Hind,sebuah pertubuhan politikDeoband.
Hasil kepimpinannya sebagai editor , al-Jam’iyatmenjadi surat khabar
utama untuk orang Islam di Asia Selatan ( India, Pakistan, Bangladesh , Sri
Langka dan Maldive). ' Maulana Maududi terlibat membentuk Pergerakan Khilafah
dan Tahrik-e Hijrat, iaitu Pertubuhan Asia Selatan yang menentang penjajahan
kolonial British.
Beliau
menggesa Muslim India berhijrah ke Afghanistan untuk mengelak pemerintahan
British.Zaman itu ,Maulana Maududi mula menterjemahkan buku berbahasa Arab dan
bahasa Inggeris ke bahasa Urdu. Beliau juga telah menulis buku bertajuk al-Jihad
fi al-Islam ("Jihad dalam Islam") diterbit secara bersiri dengan
nama al-Jam’iyat tahun 1927 dan dijilid sebagai buku tahun 1930. Al-Jihad
fi al-Islam merupakan karya termasyhur beliau.
Tahun
1933, Maulana Maududi menjadi editor majalah bulanan Tarjuman al-Qur'an
("Tafsiran al Qur'an"). Bidang penulisan beliau ialah tentang Islam ,
konflik antara Islam dengan Imperialisme dan modenisasi. Beliau mengemukakan
penyelesaian Islam dan Islam ada jawapan bagi setiap permasalahan masyarakat
Islam yang dijajah.
Bersama
dengan ahli filasuf dan ulama Muhammad Iqbal, Maulana Maududi mengasaskan pusat
pendidikan Darul-Islam di bandar Pathankot di wilayah Punjab .Matlamat pusat
pendidikan ini ialah melahirkan pelajar yang mempunyai falsafah politik Islam.
Maulana Maududi mengkritik habis konsep-konsep Barat seperti nationalisme,
pluralisme and feminisme di mana semua idea ini adalah alat Barat untuk
menjajah umat Islam.
Beliau
mencadangkan dunia Islam berdikari , jihad ("berjuang") sehingga
berjaya menegakkan negara Islam yang syumul. Maududi telah menterjemah dan
mentafsir Qur'an kebahasa Urdu dan menulis banyak artikel berkenaan
udang-undang Islam dan kebudayaan masyarakat Islam.
Tindakan Politik
Tahun
1941, Maulana Maududi mengasaskan pertubuhan Jamaat-e-Islami untuk
mengembangkan Islam sebagai satu cara hidup di Asia Selatan.Beliau terpilih
sebagai Presiden Jamaat dan sekali lagi terpilih sehingga 1972 dan bersara
dengan alasan kesihatan.
Maududi
tidak menyokong idea penubuhan negara Pakistan sebuah negara Islam yang
terpisah daripada India. Tapi selepas Pakistan merdeka 1947 dari India ,
Maulana Maududi berhijrah ke Pakistan. Beliau mula membina negara dan
masyarakat Islam yang ideal sebagaimana wawasannya dahulu. Beliau tidak senang
dengan dasar sekular dan mahu pemimpin Pakistan yang komited Islamik.
Maka
Maulana Maududi ditahan dan dipenjarakan berikutan ucapan dan tulisannya yang
mahukan Islam tulen. Tahun 1953, risalah Maulana Maududi disebarkan yang
mengkritik Ahmadiah sebagai tidak Islamik . Akhirnya menimbulkan rusuhan dan tunjuk
perasaan di Pakistan.
Mahkamah
tentera menjatuhi hukuman mati ke atas beliau . Beliau enggan merayu dan rela
menerima ketentuan daripada Allah.Sebaliknya merayu dibebaskan berucap . Namun
kemudian kerajaan tentera tidak melaksanakan hukuman mati ke atas beliau.
Maulana
Maududi mahu melaksanakan dasar-dasar Islam yang syumul, Islam sebagai cara
hidup dan menolak cara hidup Barat. Islam adalah satu agama lengkap untuk umat
Islam.Umat Islam mestilah menjadikan al Quran sebagai rujukan dan mengikut
semua aspek kehidupan Nabi Muhamad.
Konsep
ini merupakan alasan utama beliau menentang perpisahan Pakistan daripada India.
Baginya Islam boleh hidup, berkembang dan berkreasi di mana sahaja.
Maulana
Maududi mentafsir agama sebagai satu cara hidup dan ruang lingkup yang sempurna
untuk semua aktiviti manusia. Tiada pemisahan antara dunia dan akhirat, antara
orang Islam dengan bukan Islam.Beliau menentang konsep agama adalah milik
peribadi , satu dasar sekular.Baginya agama adalah refleksi daripada
masyarakat. Beliau mahu undang-undang Syariah dilaksanakan bagi semua rakyat ,
menggantikan undang-undang sivil yang tidak Islamik dan melaksanakan
undang-undang jenayah hudud.
Maulana
Maududi mengembara pada 1956 dan 1974 untuk mengembangkan Islam ke seluruh
dunia. Ucapan inspirasi beliau tersebar ke seluruh dunia Islam seperti di
Cairo, Damascus, Amman, Mekah, Madinah, Jeddah, Kuwait, Rabat, Istanbul,
London, New York, Toronto dan banyak negara lain. Beliau mengerjakan haji dan
membuat penyelidikan di Saudi Arabia, Jordan (termasuk Jerusalem), Syria dan
Mesir antara 1959-1960 dan menggesa al Quran diangkat sebagai panduan utama.
Pada
22 September, 1979, Maulana Maududi meninggal dunia pada usia 76 tahun di
Buffalo, New York. Jenazahnya dikebumikan di Buffalo, tapi batu nesan
peringatan dibina di (Ichra) di Lahore oleh pengikut setianya.
Falsafah
- Maulana Maududi menerima konsep yang dibawa oleh Shah Waliullah bahawa Islam adalah agama yang lengkap dan sempurna, dan merupakan agama tamadun yang universal. Ini adalah asas perbezaan antara Islam dengan Jahiliah.
- Beliau menyatakan umat Islam hendaklah berjihad sebagai satu strategi pembangunan umat.
- Maulana Maududi mahu konsep perpaduan ummah dan Islam satu cara hidup difahami benar-benar.Al Quran dan Sunnah hendaklah dipatuhi dan dilaksanakan 100 %.
- Baginya , dalam sejarah Islam, tidak semua perjuangan dimenangi oleh Islam. Tetapi jika umat Islam mengamalkan Islam, kemenangan adalah pasti .
Pencapaian
Maulana
Maududi menulis lebih 120 buah buku dan risalah dan lebih 1000 ucapan(700
ucapan telah dirakam dan disebarkan). Tumpuannya ialah(Tafsir), etika, kajian
sosial dan permasalahan perjuangan Islam. Karya termasyhur beliau dalam bahasa
Urdu ialah analisis terhadap , Tafhim al-Qur'an (“Ke arah Memamahi Qur'an”),
mengambil masa 30 tahun untuk siap. [1] . Tafhim al-Qur'an telah diterjemah
kebahasa Arab, English, bahasa Turki, bahasa Farsi, Hindi, bahasa Perancis,
bahasa Jerman, Swahili, bahasa Tamil, bahasa Bengali, Malayalam dan Kannada.
Kritikan
- Maududi merupakan tokoh kontroversi. Golongan sekular dan Islam massa mengkritik beliau. Ramai ulama yang terlibat dalam penubuhan Jamaat menentang balik dasar dan gaya kepimpinan beliau. Antaranya ialah aliran Barelwi dan Deobandi.
- Aliran Barelvi yang dipimpin oleh Shaikh al-Islam Sayyid Muhammad Madani Ashrafi mendakwa Maududi tidak memahami terminologi tradisional Islam.
- Aliran Deoband yang dipimpin oleh Shaikh Muhammad Zakariyya Kandhalwi yang menghasilkan Jamaah Tabligh.Buku tulisan Kandhalwi ialah "Fitna-e Mawdudiyyat" mengkritik dan bertentangan dengan falsafah Maududi.
- Golongan muslim sekular membidas teori politik Maududi yang berakar daripada Sayyid Qutb di Mesir. Ia menyerupai Stalin atau Mussolini berbanding dengan Quran dan Hadis . Negara Islam Madinah yang majoritinya Islam pada abad ke-7 adalah amat berlainan sama sekali dengan realiti hari ini.
- Maulana Abul Ala Maudoodi selaku Amir (Ketua) Jamaati Islami , adalah hasil pendidikan teologinya pada tahun 1927. Itu adalah berdasarkan pendidikan dan stail Urdu . Kritikan Maududi terhadap ulama sekolah Deoband dan Lucknow — memaparkan kelemahan ketara beliau dalam disiplin teologi . Beliau mengkritik Jamiyat Ulamai Hind berkaitan dengan teori Nasionalime , telah meletakkan umat Islam dalam bahaya .Ini akan menyebabkan umat Islam bermusuhan dengan Hinduisme dan Muhammad Ali Jinnah seorang Muslim nasionalis .
Hasil karya
- The Meaning of the Qur'an (Arabic: Tafhim al-Qur'an)
- Islamic Way of Life
- Khutabat: Fundamentals of Islam
- Caliphs and Kings (Arabic: Khilafat wa Mulukiyyat)
- Human Rights in Islam
- Al-Hijab
- Economic System of Islam
- Human Rights in Islam
- Introduction of Islam
- Rights of Non Muslims in Islamic State
- Social System of Islam
- System of Government under the Holy Prophet
- Economic Problem of Man and its Islamic Solution
- Islamic Law and its Introduction in Pakistan
- Qadiani Problem
- Towards Understanding Islam
- Towards Understanding the Qur'an
Rujukan
- Seyyed Vali Reza Nasr, The Vanguard of the Islamic Revolution: The Jama'at-i Islami of Pakistan
- Sayyid Abul A'la Maududi
- Sayyid Abul Ala Maududi's complete works in urdu
- http://www.muhammad.net/ebooks/ - online books
- http://www.maududi.org/ - Web rasmi Syed Abul a'la Maududi
Rujukan
- Nasr, Seyyed Vali Reza. Mawdudi & The Making of Islamic Revivalism. Oxford University Press, 1996. ISBN 0-19-509695-9
0 komentar:
Posting Komentar